onsdag 18. november 2015

Mine arbeider - lag dine personlige samlinger

I den nye versjonen av Rettsdata kan du lage dine egne dokumentsamlinger. Bruk dem til å samle dokumenter rundt en sak du jobber med, eller lag din egen temasamling. Her får du noen eksempler på hvordan du kan jobbe med Mine arbeider. Hva vil du bruke Mine arbeider til? 



Hva er mine arbeider?

Med Mine arbeider kan du opprette egne mapper hvor du samler dokumenter. Samlingene er dine alene og er ikke tilgjengelig for noen andre. Men du kan eksportere dem og dele med andre hvis du har lyst. 

Du kan opprette så mange mapper du vil og gi dem dine egne navn. Du kan legge til og fjerne dokumenter - eller slette hele samlinger. Her skal jeg vise litt om hvordan Mine arbeider brukes.


Opprett din første samling

Når du skal opprette din første dokumentsamling klikker du på ikonet for Mine arbeider i verktøylinjen som er under søkeboksen. I figuren over er det markert med rødt fordi jeg har klikket på den. Jeg får samtidig spørsmålet om å lage ny samling og gi den et navn. Her har jeg kalt samlingen min “Mine dokumenter”. Skriv inn navn på samlingen og klikk Enter. Nå er du klar til å plukke dokumenter til samlingen din.



Hvordan kan jeg plukke innhold til samlingen?

Å plukke innhold er enkelt. Ved hvert avsnitt i teksten er det en liten mappe. Når du klikker på den legges innholdet inn i mappen. Du ser at du har pukket innholdet når mappesymbolet er marker i rødt - slik som på figuren under.


Hvis du ombestemmer deg - og ikke vil ha med innholdet likevel - klikker du bare vekk markeringen, slik at mappen ikke lenger er rød. Et klikk for å ta med - ett klikk for å fjerne.

Vis og rediger samlingen din

Du kan plukke en hel lov eller en og en paragraf. Vi sørger for at det sorteres og vises på en ryddig måte. Alle elementer som har et mappesymbol kan velges.

For å vise alle samlingene dine klikker du på ikonet for Mine arbeider i venstremargen. Da vises alle samlingene dine - og du kan redigere, legge til og slette samlinger.

Klikk på den samlingen du vil vise. Her har jeg valgt samlingen “Mine dokumenter”.


På venstre side vises en innholdsfortegnelse som kan brukes til å navigere i samlingen din. Innholdet er sortert etter kildetype. Her har jeg for eksempel vist Aml § 1-1 (under lover) og ikrafttredelsen (under støttekilder).

Fjern elementer fra samlingen

Dokumenter som ikke skal være med i samlingen fjerner du enkelt ved å klikke på krysset til høyre i innholdsfortegnelsen. Du får et kontrollspørsmål hvor du må bekrefte fjerningen. Du kan fjerne ett dokument eller en hel kilde.


Legg til flere dokumenter

Du kan når som helst legge til nye elementer i samlingen. Legg til innhold mens du bruker Rettsdata. Klikk på ikonet for Mine arbeider og velg hvilken mappe du vil oppdatere.

Deretter klikker du bare på dokumentene du vil ta med i samlingen.


Skriv ut og del med andre

For å skrive ut eller dele med andre velger du Skriv ut eller Last ned som PDF i verktøylinjen.


Del PDFen med andre på epost eller lagre i ditt interne arkiv. Her vises et utsnitt av PDFen.


Bli varslet om endringer

Med mine arbeider blir du varslet om endringer. Dokumentene du lagrer i mine arbeider er statiske og det er den versjonen du la inn i mappen som blir liggende.

Men du blir varslet hvis det har skjedd endringer siden sist du var innom mappen. Endringsvarselet er på automatisk, men du kan velge å skru av varsler i toppen av Mine arbeider slik det er vist i figuren under.



Var dette til hjelp?

Legg igjen en kommentar med ros eller ris.

Se også


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar