torsdag 26. november 2015

Kom i gang med nye Rettsdata

Her finner du det du er vant til, men i en litt annen innpakning. Den nye versjonen er mer personlig og har nye praktiske funksjoner. Det er mange måter å bruke nye Rettsdata på og du finner sikkert dine favoritter. Her har vi noen forslag til hvordan du kan starte for å løse nettopp dine oppgaver.

Ha gjerne Rettsdata foran deg når du leser disse tipsene. Her skal jeg vise litt om disse temaene:

  • Hvordan finner jeg en lov?
  • Hvordan finner jeg kildene til en paragraf?
  • Skriv ut
  • Deling
  • Gjør Rettsdata personlig!
  • Hva er mine arbeider?

Hvordan finner jeg en lov?*

Det aller enkleste er å søke. Søkeboksen finner du øverst til høyre. Den vises alltid på samme sted på siden og er kanskje den enkleste veien til et dokument.


Her bruker jeg skatteloven som eksempel. Jeg skriver “skatteloven” inn i søkefeltet og klikker Enter. Du kan selvsagt også klikke på “Søk”-knappen. Da hopper jeg direkte til skatteloven.


Hvis du ikke vil til skatteloven, men vise søkeresultatet for dokumenter som omhandler skatteloven klikker du i den gule boksen “Feil dokument? Klikk her for søkeresultat” som vist over. Da bringes du til en vanlig treffliste.

Hvorfor skjer dette? Hvis vi er svært sikre på hvor du vil, leder vi deg direkte til dokumentet. Dette er for å gjøre det enkelt å finne dokumenter som f.eks. en lov. Men du kan også enkelt få fram trefflisten slik det er beskrevet over. Hvis du klikker for å vise trefflisten får du fram en treffliste som vist under. Velg hvilken kilde du ønsker å utforske.


* Jeg bruker skatteloven som eksempel, men det samme gjelder for alle kilder.

Hvordan finner jeg kilder til en paragraf?

I Rettsdata er det lenker mellom innholdet som gjør at du enkelt kan klikke deg videre. Men hvilket innhold er knyttet til en lovparagraf?

Under lovparagrafen finner du en knapp som heter “Relaterte kilder”. Dette er et søk som viser deg alle kilder som henviser til paragrafen, i dette tilfelle skattelovens § 2-1.




Du vil få inn et panel som viser dokumenter knyttet til paragrafen. Det kan være mange ulike kilder, så det er lurt å avgrense hvilken kilde du er ute.

For å gå tilbake til paragrafen: klikk på krysset øverst til høyre i panelet.


Les mer om knappen "Endringer" her.

Skriv ut

Skriv ut er markert i figuren under. Utskriften tar utgangspunkt i avsnittet du står i.


Velg hvilke deler av dokumentet du vil skrive ut ved å huke av i innholdsoversikten til venstre. Når du har valgt utskriftsområdet klikker du på “Skriv ut”-knappen til høyre.


Vil du skrive ut med noter fra Norsk Lovkommentar? Les mer om hvordan du bruke Norsk lovkommentar her.

Deling

Du kan laste ned dokumenter som PDF for å lagre dokumentet eller for å dele med andre. Klikk på Lagre som PDF-knappen som er markert i figuren under.


På samme måte som for utskrift velger du hvilken del av dokumentet du vil laste ned. Den delen du står i er automatisk markert, men du kan også velge flere deler, eller hele dokumentet. Når du er ferdig med å velge innhold klikker du på PDF-knappen til høyre for å laste ned.


Gjør Rettsdata personlig!

Når du bruker nye Rettsdata for første gang kan den oppleves litt tom. Det er fordi det er satt av plass for at dine favoritter og mest brukte skal gi deg rask tilgang til det du bruker mest.

Marker dine favorittdokumenter

På forsiden har du tilgang til alle dine favoritter. Det eneste du må gjøre er å klikke på favorittstjernen i dokumentene. Alle dokumenter kan lagres som favoritter.

I figuren under har jeg markert Forskriften som en favoritt ved å klikke på stjernen ved siden av tittelen. Dokumentet er favorittmerket når stjernen er grønn.


Favorittene dine vises på forsidene, som her hvor jeg har tatt frem forsiden for forskrifter. Med favoritter får jeg raskt tilgang til dokumenter som er viktige for meg - uten å måtte søke eller lete dem fram på andre måter.


Fjern favoritter ved å klikke på stjerne slik at den blir grå. Dokumentet vil da bli borte fra din favorittliste. Dokumentet forvinner når du laster siden på nytt.

Husk at du også kan favorittmerke undertitler, som for eksempel et avsnitt eller en paragraf.

Hvordan fungerer Mine mest brukte

Mine mest brukte er en automatisk oversikt over hvilke dokumenter du bruker. Oversikten gjelder kun for din bruk og er ikke tilgjengelig for noen andre.

Etterhvert som du bruker løsningen vil vi vise de mest brukte øverst. På forsiden vil du se de mest brukte fra alle kilder, men ønsker du mer detajer kan du gå inn på de enkelte kildesidene.


Figuren over viser mine mest brukte rettskilder og dokumenter fra Maler og verktøy. Vi ser at jeg også har favorittmerket noen av dokumentene.

NB! Det er foreløpig ikke mulig å slette elementer fra Mine mest brukte.

Hva er Mine arbeider?

Med Mine arbeider kan du opprette egne mapper hvor du samler dokumenter. Samlingene er dine alene og er ikke tilgjengelig for noen andre. Men du kan eksportere dem og dele med andre hvis du har lyst.


Opprett din første samling?

Når du skal opprette din første dokumentsamling klikker du på ikonet for Mine arbeider i verktøylinjen som er under søkeboksen. I figuren under er det markert med rødt fordi jeg har klikket på den. Jeg får samtidig spørsmålet om å lage ny samling og gi den et navn. Her har jeg kalt samlingen min “Mine dokumenter”. Skriv inn navn på samlingen og klikk Enter. Nå er du klar til å plukke dokumenter til samlingen din.


Hvordan kan jeg plukke innhold til samlingen?

Å plukke innhold er enkelt. Ved hvert avsnitt i teksten er det en liten mappe. Når du klikker på den legges innholdet inn i mappen. Du ser at du har pukket innholdet når mappesymbolet er marker i rødt - slik som på figuren under.


Hvis du ombestemmer deg - og ikke vil ha med innholdet likevel - klikker du bare vekk markeringen, slik at mappen ikke lenger er rød. Et klikk for å ta med - ett klikk for å fjerne.

Les mer om hvordan du kan bruke Mine arbeider

Var dette til hjelp?

Legg igjen en kommentar med ros eller ris.

Se også


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar