mandag 30. november 2015

IP-tilgang og Personlige funksjoner

Velkommen som bruker av nye Rettsdata med IP. Verktøyet er det samme som tidligere, men med en litt annen innpakning og noen nye funksjoner.

Som IP-bruker kan du bruke produktet som vanlig, men du vil også se at det er noen funksjoner som er personlige og hvor vi derfor må vite hvem du er. Dette gjelder for funksjonene:

  • Mine favoritter
  • Mine mest brukte
  • Mine arbeider

Denne introduksjonen viser hvordan du som IP-bruker kan ta i bruk alle de personlige funksjonene i produktet. For en generell introduksjon til nye Rettsdata kan du lese Kom i gang med nye Rettsdata.

Hvordan vet jeg at jeg har IP-tilgang?

Du kan se at du har IP-tilgang når du går  til www.rettsdata.no for å logge inn i tjenesten. Da vil innloggingsteksten forttelle at du har IP-tilgang og hvilken kunde abonnementet tilhører, slik det er vist i bildet under



Du er allerede innlogget og kan klikke på “Gå til nye Rettsdata” for starte å bruke produktet. Ditt første skjermbilde vil se omtrent som vist under. Du kan bruke produktet som vanlig, f.eks. ved å søke etter en lov, bare skriv korttittelen i søkefeltet og klikk Enter.


Få tilgang til personlige funksjoner

Nå er vi få skritt unna! Hvis du har en bruker fra før kan du logge inn med den. Klikk på “LOGG INN” og skriv inn ditt brukernavn og passord. Husk at brukernavnet er din e-post. Husker du ikke passordet klikker du bare på “Glemt passord” og vi sender deg en e-post med lenke til å lage et nytt personlig passord.

Opprett bruker første gang

Hvis du ikke har en egen bruker må du registrere deg ved å klikke på “REGISTRER NY PROFIL”. Da kommer du til et enkelt registreringsbilde. Skriv inn e-post, navn og passord. Husk å akseptere bruksvilkårene nederst.


Bekreft e-post

Du får nå en epost som du må “svare på”. Vi trenger bekreftelse på at denne eposten er din og du må klikke på lenken for å bekrefte dette. Når du klikker på lenken er eposten godkjent og du kan logge inn med ditt nye passord. Det er det samme passordet som du nettopp lagde i registreringen. Skulle du ha glemt det kan du klikke “Glemt passord”.

Hvis du i tillegg huker av “Forbli pålogget” vil vi huske deg til neste gang du logger inn.


Nå er du klar med egen bruker

Nå kan du lage dine egne favoritter ved å stjernemerke dokumenter. Dine mest brukte oppdaterer seg selv etterhvert som du brukerproduktet. Når du har klikket deg litt rundt vil det kanskje se omtrent slik ut?


Vil du vite mer?

Her er noen artikler som kan være til hjelp


Var dette til hjelp?

Legg gjerne inn en kommentar med ris eller ros 



2 kommentarer:

  1. Kommentar FØR jeg kommer meg helt inn der jeg vil: dette er det mest forvirrende jeg noensinne har sett. Hva i alle verden tenker dere? Brukervennligheten er helt fraværende. Jeg vil gjerne ha tilbake den gamle versjonen.

    SvarSlett
  2. Når jeg går inn på Rettsdata fra en lesesal i UiO får jeg meldingen: "Du har tilgang til Rettsdata Total gjennom Universitetsbiblioteket i Oslo via IP. For å få tilgang til alle funksjonene må du ha en personlig profil."

    Ok. Jeg har en personlig profil. Så jeg går til "Logg inn", skriver inn informasjonen, og får meldingen: "Du er nå logget inn i Rettsdata med brukernavnet: [navn]@student.jus.uio.no".

    Så trykker jeg "Gå til Rettsdata" og ... er tilbake med generisk IP-tilgang fra UiO.

    Ikke noe stort problem egentlig, men litt irriterende.

    SvarSlett