torsdag 26. november 2015

Hvordan finner jeg forarbeider til paragrafen?

I den nye versjonen av Rettsdata er det færre knapper for å forbedre oversikt og lesbarhet. Den samme informasjonen ligger inne som før, men hvor finner jeg egentlig forarbeider?

Finn kilder til paragrafen

Tidligere var det en egen knapp for dette, men nå finner du lovforarbeider under knappen “endringer” som vist i figuren under:

Hva skjuler seg under knappen "Endringer"?

Når jeg klikker på knappen “endringer” åpner det seg et panel med endringer. Lovforarbeider kommer opp først. I den historiske oversikten kommer du direkte til det aktuelle stedet i lovforarbeidet.

Legg merke til at du også finner tidligere versjoner av paragrafen under "Opphevet lovtekst" i tillegg til selve endringslovene.



Vis kilden direkte

I den historiske oversikten kommer du direkte til det aktuelle stedet i lovforarbeidet. Klikk på Merknader til Ot.prp. og du kommer rett inn slik:

Hvordan finner jeg tilbake til der jeg var?

Det er to enkle måter å gå tilbake på

  1. Bruk tilbakeknappen
    Ved å bruke tilbakeknappen i toppmenyen (bildet under) går du tilbake trinn for trinn. Praktisk hvis du skal tilbake til oversikten over forarbeider.
  2. Hopp direkte til lovparagrafen
    Bruk lenken til lovparagrafen hvis du vil rett tilbake til loven.


Hva annet finner jeg under denne knappen?

Siden vi først er her synes jeg vi også må innom paragrafens livssyklus. I stedet for å velge forarbeider kan du se historiske og kommende lovtekster. Det er alltid gjeldende lovtekst vi viser, men tidligere versjoner kan ses under knappen endringer. Se tidligere versjon av lovparagrafen her:



Var dette til hjelp?

Legg igjen en kommentar med ros eller ris.

Se også



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar