fredag 29. mai 2009

Kindle for jurister?

Kan e-bøker benyttes for jurister på farten? Og hvilken tilleggsverdi kan man få av dette? Det meste man trenger er jo allerede på nettet hos Lovdata, Gyldendal Rettsdata eller andre. Det spørsmålet jeg stiller meg er om det faktisk finnes en nytteverdi av å lage for eksempel en lovsamling på Kindle eller en annen e-bokleser.

Man kan jo tenke seg at man er uten for nettdekning, eller ikke har 3G kopling - og derfor har et akutt behov for å slå opp i regelverket. Eller man kan lagre underlagsdokumenter til juridiske utdrag og ha det med i rettssalen som nice-to-have ekstramateriale i stedet for å fylle sekken med papirer.

Det er vanskelig å se for seg at en e-bokleser skal kunne gi noen nytte innen det juridiske feltet siden det meste dreier seg om oppslag når man ikke tenker på undervisningslitteratur. Jeg har mer tro på en iPhone-variant med god søkefunksjon som kan være online når man trenger det.

Gode innspill til bruk av e-bok for jurister mottas gjerne.

Se også Jan Omdahls artikkel om Kindles bruksområder i Dagblandet.

1 kommentar:

  1. Kjetil Mogård Bergem29. mai 2009 kl. 14:24

    Fordelen med Kindle er størrelsen på skjermen. iPhone er nyttig til det meste, men mye lesing blir slitsomt i lengden.
    Hvis jeg kunne hatt mye av informasjonen fra Gyldendal Rettsdata og Lovdata på en Kindle ville den absolutt blitt mye brukt for min del i studiene.

    Pensumbøker i Kindle-form hadde også vært kurrant, dog jeg ikke har prøvd Kindle enda, så jeg vet ikke hvor god den er å lese på.

    Kanskje den nye versjonen av Kindle med Wifi kan gjøre det mer aktuelt å bruke den i Norge. Jeg kjøper gjerne hvis den kommer hit, og kan Gyldendal Rettsdata bidra med like god e-bok som nettside skal jeg stille meg først i "køen" for å kjøpe :)

    - Kjetil, 1. avdelingsstudent ved Juridisk fak., Oslo

    SvarSlett